Clematis

In mijn vorige post had ik het al even over de twee Clematisplanten op ons balkon. Ik heb er even een foto van opgediept.


Dit is Clematis "Proteus". Prachtige kleur, en wat erg leuk is, is dat hij twee bloeiperiodes heeft. In de ene periode bloeit hij met dubbele bloemen, in tegenstelling tot de tweede periode, waarin hij enkelbloemig is.

En dit is Clematis "Rouge Cardinal". Toen ik hem kocht, had ik hem wel roder verwacht. Maar misschien heeft het ook wel met de standplaats te maken, want ons balkon krijgt heel veel uren zon. Enthousiaste groeier deze, meer dan Proteus. Fantastische planten vind ik ze, de Clematissen... helaas beperkt hier in ruimte, anders waren er vast meer dan twee gekomen.

De volgende keer ik bij mijn ouders kom, mag ik niet vergeten om een "Prikneus" mee te nemen. Lychnis coronaria heet ie in het latijn. Ook zo'n donkerroze bloem, en een zachtbehaard grijs blad (ook geschikt voor het bloemschikken ter vervanging van Stachys bvb!). Ze hebben er in de tuin met overvloed staan, dus eentje (of twee) kunnen ze zeker wel missen. Vind het ook zo'n nostalgische plant, geen idee waarom eigenlijk. Ik laat jullie nog wel weten als ik hem op balkon staan heb.

Reacties

  1. heel mooi die clematissen, die onderste vind ik echt prachtig van kleur.
    Prikneus, daar heb ik nog nooit van gehoord, ik ben even gaan googelen en de plantjes komen mij wel bekend voor. Is er daar in de volksmond nog een andere naam voor?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik ben verliefd, jongens die zijn toch zo mooi. Zal toch eens navraag moeten doen bij de bloemenwinkel, zou prachtig zijn tegen het hek in de tuin.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Kaarten maken - Tuesday Morning Sketches #721

Kaarten maken - Cheerful Sketches Challenge maart kaart 2

Kaarten maken - Tuesday Morning Sketches #710